søndag den 2. november 2014

What you see is what you can create. So try to surprise yourself and your perspecticve.


I Barcelona faldt jeg over den her vandpyt. Og det var jo som sådan ikke vandpytten i sig selv, der var interessant, men mere det fantastiske spejlbillede, man får øje på. En del andre kiggede nysgerrigt, da jeg stoppede op og fotograferede, men de havde heller ikke set, hvad jeg så. Længere henne af vejen havde jeg fundet en fælle. En anden, der også havde fundet "palmen i pytten" og var mindst ligeså begejstret som mig for sit fund! Se den blå Barcelona himmel!

Når jeg rejser med veninder, siger de nogle gange : "du ser sådan nogle sjove ting!" Jeg er klar over, at det jeg ser ikke er specielt sjovt. Men det, mine rejsefæller mener er, at hvor de fx lægger mest mærke til historiske årstal på kirken, mærker og afkoder jeg stemninger og ser detaljer, som de ikke ser. Sådan kan vi udveksle blikke.

Og det er netop gavnligt som konsulent at være skarp på af mærke stemninger og se og høre det, som ellers bare kan virke som støj. Jeg vil kunne gå ind på de fleste kontorer, sidde der i et par timer og observere, og så vil jeg kunne mærke, hvilken dynamik, der er på kontoret, og hvordan personalet ved  blive mere bevidste om deres sprogbrug faktisk kan få større trivsel på arbejdet. Eller jeg kan se nogle tendenser i tiden, der gør, at jeg får øje på nogle nye samarbejdspartnere for mine kunder.

Det her billede af palmen i pytten minder mig om, at vi hele tiden er i gang med at frame verden. Hvad er det, vi ser? Hvad får det os til at tænke videre over? Hvordan påvirker det vores måde at se på de mennesker, vi møder, og hvad handler - og handler vi ikke  på? Det gode - og udfordrende- er, at vi alle ser verden på vores helt egen måde, selvom der altid er nogen derude, vi har mere til fælles med end andre. Men uanset hvem du deler blik med, så er dit blik på verden helt unikt. Det giver dig en kæmpe mulighed for at skræddersy dit liv og arbejdessituation, så den passer præcis til det, du står for. Uanset om du er lønmodtager eller iværksætter. Og det giver dig mulighed for at se ting, andre ikke får øje på. Brug det til din fordel. Det er et stærkt kort på hånden.

Herunder et uddrag fra min egen engelske artikel "What you see is what you get!" Og handler kort sagt om, hvordan vores individuelle blik på verden former vores tilværelse.

"Seeing is doing and an important part of living. Not just to find our way, but what you choose to see and how you deal with this will in the end affect what kind of new ideas you'll get and who you become - and what life you want to live - personally and professionally. What you see is who you are. If you want to think differently you should start spending time with people who inspire and expand your perspectices.Explore what kind of new perspectices you need and then move on and find a person with that point of view."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar